👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag bli journalist efter samhällsinriktningen?

22 apr 2018
Hej

Jag ska nu byta skola under omvalsperioden och programmet jag ska gå är Samhällsvetenskap. Skolan jag ska välja har inriktningarna Beteende och Samhälle, men jag har läst att om man vill bli Journalist så ska man helst välja inriktningen Medier, Information & Kommunikation. Jag kommer inte pendla till en annan stad och gå i en skola där på grund av att gå den inriktningen, men kommer jag komma in på högskola för att bli Journalist om jag läst inriktningen Samhälle?

/ Tack på förhand

23 apr 2018

Du behöver inte oroa dig för att inte kunna bli journalist om du inte går medie-inriktningen! För att studera vidare efter på gymnasiet på Journalistprogrammet så behöver du grundläggande högskolebehörighet + Historia 1b alt 1a1+ 1a2 och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2. Det kan du få från alla högskoleförberedande gymnasieprogram. Inriktningen Medier, information och kommunikation hade kanske varit intressant för dig eftersom det ingår lite journalistiska kurser där. Men de andra inriktningarna fungerar lika bra.

Lycka till på Samhällsprogrammet! /Petra,SYV