Sök utbildning 👉

Kan jag få högskolebehörighet efter Barn-och fritidsprogrammet?

27 apr 2018
Hej jag funderar på att gå Barn och fritidsprogrammet med inriktning pedagogik. Jag undrar om jag kan lägga till kurser så att linjen blir högskoleförberedande och kan då läsa vidare efter gymnasiet? MVH Clara

27 apr 2018

Hej Clara,

Ja, man har rätt att lägga till de kurser som krävs för att få grundläggande högskolebehörighet på alla yrkesprogram. Men sedan måste du tänka på att många universitets- och högskoleutbildningar kräver mer än grundläggande behörighet. Om du vet vad du skulle vilja läsa på högskola/universitet så kan du kolla upp vilken behörighet som krävs för just den kursen eller programmet. Läs mer om högskolebehörighet här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/hogskolebehorighet-meritpoang-1107.