Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieprogram ska jag gå om jag vill bli arkeolog?

15 maj 2018
Hej! Jag skulle vilja jobba internationellt som osteolog/arkeolog i framtiden, alltså ha möjlighet att arbeta även på utländska muséer, men är osäker på vilken gymnasielinje jag bör välja som är bäst lämpad för detta? Ger International Baccalaureate behörighet till en universitetsutbildning i arkeologi, eller kan jag välja humanistiska/samhällsvetenskap/naturvetenskap och ändå maximera chanserna till ett sådant jobb utanför Sverige? Tack på förhand!

16 maj 2018

För att kunna söka till Arkeologiprogrammet i Sverige behöver du ha Grundläggande behörighet samt Historia 1b alt 1a1+ 1a2. Det kan du få från alla högskoleförberedande gymnasieprogram, inklusive IB-programmet, så det finns inget specifikt program du borde välja i gymnasiet. Men om du vill läsa din osteolog/arkeolog utbildning någon annanstans än i Sverige måste du kolla upp behörigheten i den skola du är intresserad av att gå i. IB programmet är fördelaktigt om man vill plugga vidare utomlands och det är oftast bäst att studera på högskola/universitet i det land man sedan har tänkt jobba. Så du kan fundera på vilket land du är mest intresserad av och kolla upp att du uppfyller kraven just för det landet. Här hittar du lite info om arkeologyrket: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/arkeolog-11055.