👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kommer jag in på tandläkarprogrammet?

12 jul 2018
Hej
Jag har studerat tandläkareprogramet i mitt hem land för tre år , men tyvärr var jag inte klart med det. Jag har flyttat till Sverige för fem år sen och klart med allt som är krävs för tandläkareprogramet och min märitarpoäng är 21,16. Jag har anmält till tandläkareprogramet på tre universitet : stockholm, Malmö och Göteborg. Men nu blir jag reserv på en plats .så jag undrar vad kan jag göra för att kunna och studera och hur många poäng behöver jag allt så det var för två år sen 21,10 men nu hur mycket är det .
Tipsa mig jag vet inte vad ska jag göra

14 jul 2018

Vad roligt att du vill bli tandläkare! Man vet inte vad den lägsta antagningspoängen blir innan antagningen är helt över så du måste vänta och se hur det går. Om du är reserv nu så kommer du stå på kö fram till att utbildningen börjar och om någon tackar nej eller hoppar av så flyttas du upp i kön. Om du har tur så får du en plats på något av dina val.

Om du inte kommer in i år så kan du öka chanserna till nästa år genom att göra högskoleprovet och genom att göra prövningar eller läsa på Komvux för att höja dina betyg. Här kan du läsa om hur reservantagningen går till.