Sök utbildning 👉

Vad krävs för tandhygienist?

19 jul 2018
Hej, jag pluggar gymnasiet just nu och har ett mål om att bli tandhygienist. jag undrar över om man behöver få A på allt för att kunna bli det?

20 jul 2018

Tandhygienist är en högskoleutbildning, därför behöver du först den grundläggande behörigheten till högskolan som är Matte 1, Svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt engelska 6.För att bli behörig till tandhygienist krävs det också följande: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Vilka betyg du behöver beror på vilken skola du kommer söka in till och vad den lägsta antagningspoängen kommer att bli just det året. Du kan titta på antagningsstatistik på UHR:s webbplats om du vill. Som exempel har den lägsta antagningspoängen på Karolinska institutets tandhygienistutbildning legat runt 18 poäng de senaste åren.

Här kan du läsa mer om yrket: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/tandhygienist-11507.