👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag bli civilingenjör efter Ekonomiprogrammet?

26 jul 2018
Hej!
Jag funderar på att gå ekonomilinjen på gymnasiet men tvivlar eftersom jag tror att jag vill bli civilingenjör. Så jag undrar om det är möjligt att bli civilingenjör även om man går ekonomilinjen? Om jag går ekonomi ekonomi så läser jag automatiskt matte 3. Så jag behöver bara lägga till matte 4 på kursfördjupningar och sen lägga till fysik 2 eftersom man redan läser fysik 1 och kemi 1.

27 jul 2018

Det finns olika inriktningar inom Ingenjörsyrket men de flesta har behörighetskravet Fysik 2, Kemi 1 och Matte 3c. Ibland kan det även behövas Matte 4. På Ekonomiprogrammet läser man naturvetenskap men inte kemi och fysik. Du behöver alltså lägga till kemi 1, fysik 1, fysik 2 och eventuellt matte 4. Du kommer inte att kunna läsa alla dessa kurser om du inte läser utökat program (mer än 100%). Så du bör kanske fundera på Teknikprogrammet istället? Annars behöver du kolla med skolan du vill läsa Ekonomiprogrammet på om det finns möjlighet att lägga till alla dessa kurser.