👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur blir jag sjuksköterska efter ett yrkesprogram?

29 jul 2018
hej de är så att jag går styliste programmet på gymnasiet (andra året) och min fråga är ifall jag kan bli sjuksköterska efter gymnasiet, alltså ifall jag kan gå någon utbildning och bli sjuksköterska ?

30 jul 2018

Vad roligt att du vill bli sjuksköterska! Behörighetskraven för Sjuksköterskeprogrammet är grundläggande behörighet, matte 2a/2b/2c, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. På Hantverksprogrammet behöver du först och främst lägga till kurser för att få grundläggande behörighet, då handlar det om två svenska kurser och en engelska kurs. Och sedan matte 2 och naturkunskap 2 Det är inte säkert att det är möjligt så du måste då kolla med skolan att du kan läsa alla dessa kurser.

Det är inte så troligt att du hinner eller får plats med alla dessa kurser under gymnasietiden men du  kan läsa upp dem efter gymnasiet på t.ex. komvux och sedan gå vidare till universitet/högskola. Läs mer om sjuksköterska här: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/sjukskoterska-11189.