Sök utbildning 👉

Vad krävs för att bli tandläkare?

14 aug 2018
Hej jag vill väldigt gärna bli tandläkare och undrar om man kan bli det även om man har peircingar i öron, navel och tunga och vilka betyg man behöver för att komma in på tandläkarutbildningen, tacksam för svar.

15 aug 2018

Det kan kanske vara så att det blir svårt att få jobb som piercad tandläkare även om det inte finns några regler för det. Men om det skulle vara ett problem så behöver du kanske inte ha på smycken på arbetstid? Fråga gärna några arbetsgivare om detta så att du får en uppfattning om hur det ser ut.

För att bli Tandläkare är behörighetskraven på universitet/högskola följande: grundläggande behörighet, Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4. Intagningspoängen på Tandläkarprogrammet på universitet/högskola brukar ligga mellan 20 - 22 poäng, det kan variera beroende på var i landet man söker och om man söker till höstterminen eller vårterminen. Utbildningen tar 5 år.