👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur blir jag flygvärdinna?

17 aug 2018
Hej, jag går på andra ring i samhällsvetenskap, mitt dröm har alltid varit att jag ska bli flygvärdinna. Det är ganska tidigt och fråga men jag vet ej hur jag ska läsa vidare för att bli flygvärdinna alltså hur jag ska göra i högskolan?

20 aug 2018

För att bli flygvärdinna kan det vara väldigt olika vad som ger anställning. Det finns inga krav på en specifik utbildning men det är bra om man har jobbat med till exempel service och turism. Det är också väldigt bra att kunna flera språk som flygvärdinna och det kan även vara en merit att ha sjukvårdskunskaper. Det finns utbildningar och kurser man kan ta för att bli flygvärdinna. De ordnas av olika fristående utbildningsanordnare/skolor och kostar. Men många får sin utbildning av arbetsgivaren efter att de har blivit anställd.

För att bli flygvärd/flygvärdinna krävs det att du är över 21 år gammal så du har några år på dig efter gymnasiet att skaffa dig bra meriter innan du ansöker. Du kan till exempel läsa språk eller sjukvård. Ta gärna kontakt med någon i branschen och fråga om det är någon speciell kunskap som efterfrågas just nu. Här kan du läsa mer om yrket flygvärdinna/flygvärd.

Lycka till!