Sök utbildning 👉

Vilka gymnasium erbjuder klättring?

17 aug 2018
Hej!
För det första, förlåt för det långa meddelandet.
Jag är en kille på 15 år som ska börja nian nu i höst. Jag har börjat fundera lite över gymnasie nu eftersom det bara är ett år kvar. Jag har klättrat väldigt länge och har fått höra att jag är rätt duktig på det (jag är tyvärr ensam i min ålder här i Sundsvall, där jag bor, som håller på med klättring så det finns inte så mycket att jämföra sig med). Min pappa har också klättrat väldigt länge, det var han som fick mig att börja med klättringen, och han har sagt några gånger genom åren att jag kanske skulle gå på ett klättergymnasium när jag blivit äldre, och nu har jag ju blivit det.

Jag har försökt att läsa lite om det men jag förstår knappt vad något betyder och jag har bara hittat olika formulär och information på olika sidor. Det jag tror att jag har uppfattat rätt är i alla fall att ni kanske kan hjälpa mig med att förstå bättre?

Det jag främst vill veta är vad som krävs för att komma in på klättergymnasiet och hur man ska kunna skaffa boende (jag har haft nån i släkten som har pratat om att det kanske finns nån "internat skola" vad det nu ska betyda, jag har knappt fattat det...)

Jag hoppas att jag ska kunna få hjälp av er eller att ni kan berätta vem jag ska vända mig till om de här frågorna.
Mvh. Jesper

20 aug 2018

Hej Jesper,

Vad roligt att du vill klättra under gymnasiet! För att kunna klättra som en del av din gymnasieutbildning så ska du söka till en skola som har Idrottsutbildning (RIG eller NIU). Det finns ingen gymnasieskola som bara erbjuder idrottsutbildning utan du söker först till en ”vanlig” gymnasieskola och ett vanligt program som du kombinerar med idrottsutbildningen. Längst ner på denna sida kan du läsa mer om hur Idrottsutbildningar fungerar: https://www.gymnasium.se/sok/idrottsutbildning-riu-niu. Längst upp på samma sida hittar du en lista på skolor med Idrottsutbildning och denna lista kan du korta ner genom att välja den ort du vill gå på och vilket program du vill kombinera utbildningen med.

När jag söker på Klättring så dyker Katrinelundsgymnasiet i Göteborg upp men jag vet att det finns andra gymnasieskolor där man kan välja klättring som sin idrott. Ett exempel är Midsommarkransens gymnasium i Stockholm som erbjuder klättring i samarbete med Klättercentret Stockholm. Du kanske känner till eller kan hitta andra gymnasieskolor också. Ta kontakt med dessa skolor så får du veta mer. Det kan hända att någon av skolorna kan hjälpa till med att hitta boende men i de flesta fall får man hitta och bekosta bostad själv. Man kan dock få inackorderingstillägg från CSN i många fall. Skolorna har antagningsprov till sina idrottsprogram så kom ihåg att fråga efter när dessa görs och vad de innebär. Dessa brukar genomföras innan den vanliga gymnasieantagnings perioden börjar så man måste hålla koll på att inte missa idrottsantagningarna.

Hoppas du har fått lite mer koll. Om du kontaktar de olika skolorna kan de hjälpa dig ännu mer. Lycka till med klättringen! /Petra,SYV