Sök utbildning 👉

Vilket program ska jag välja för att bli sjuksköterska?

27 aug 2018
Hej!

Jag vill gärna bli en sjuksköterska men har ingen aning ifall jag ska välja naturlinjen eller vård och omsorg linjen. Ett annat problem är att jag verkligen ogillar matte och är rädd att jag ska behöva läsa alla matteböcker?

28 aug 2018

Du kan välja vilket program du vill men det du ska tänka på är att du ska få med dig de kurser som behövs för behörighet. För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs: Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Det är alltså bara två kurser i matte och har du svårt med dessa kan du be dina lärare om hjälp.

Du kan få den här behörigheten från de högskoleförberedande programmen (för vissa måste du dock lägga till Naturkunskap 2) och vissa skolor utformar Vård-och omsorgsprogrammet så att man får behörigheten till sjuksköterskeprogrammet (så kolla detta med den skola du vill välja). Det spelar ingen roll vilket program du väljer så länge du får med dig dessa kurser. Här kan du läsa mer om yrket sjuksköterska: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/sjukskoterska-11189