Sök utbildning 👉

Hur blir jag brandman?

28 aug 2018
Hej!
Vad är den smidigaste vägen för att bli brandman om man på gymnasiet gått barn o fritid/pedagogik?

29 aug 2018

Vad roligt att du vill bli brandman! För att bli brandman läser man en utbildning på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, det är inte en universitetsutbildning, men det är en eftergymnasial utbildning. Utbildningen heter Skydd mot olyckor och är två år lång och man får examen i säkerhets- och räddningsarbete. Efter det kan du bli Brandman. Här kan du läsa mer om utbildningen och vad som krävs för att bli Brandman: https://www.msb.se/sv/Utbildning--ovning/Utbildning/Skydd-mot-olyckor/.

Behörighetskraven för denna utbildning är följande: Examen från högskoleförberedande program eller examen från yrkesprogram. Om din examen är från ett yrkesförberedande program ska du ha med kurserna svenska 2 och samhällskunskap 1a1 och 1a2 eller 1b. Kolla upp om du har dessa kurser annars kan du läsa dem på Komvux i din kommun.