👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Måste jag gå ekonomi-juridik om jag vill bli jurist?

28 aug 2018
Hej jag går just nu i ekonomiprogrammet inriktning juridik men trivs inte i gymnasiet och skulle vilja byta till arlandagymnasiet men dem har inte juridik och jag vill bli advokat skulle jag kunna gå vanliga ekonomi ekonomi och plugga jurist efter i universitetet.

29 aug 2018

Vad roligt att du vill bli advokat! För att bli advokat behöver man vara jurist i grunden. Då är det juristprogrammet på universitet/högskola som gäller. Där behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Denna behörighet kan du få från alla högskoleförberedande program. Därför spelar det ingen roll om du inte går juridikinriktningen på gymnasiet.