Sök utbildning 👉

Vad ska jag bli?

29 aug 2018
jag går i vård-omsorg programmet och tänker på att bli apotekare medan jag intresserad av ambassadör vad ska jag göra

30 aug 2018

För att bli apotekare är det en utbildning på 5 år på universitetet/högskolan. Behörighetskraven är grundläggande behörighet samt matematik 4, kemi 2, biologi 2 och fysik 2. Med grundläggande behörighet menas svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1. Här kan du läsa mer om vad det innebär med grundläggande behörighet: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/hogskolebehorighet-meritpoang-1107.

En ambassadör är en diplomat och diplomater kan ha olika högskoleutbildningar som bakgrund. Vanligt är att man har en juridisk utbildning. Diplomater utbildas vid Regeringskansliet och Utrikesdepartementets (UD) diplomatprogram.

Jag rekommenderar att du går till din studie-och yrkesvägledare i skolan och pratar om dina tankar kring framtiden så kan hen hjälpa dig att lägga upp en plan för hur du ska nå dit.