Sök utbildning 👉

Är det lättare att bli läkare efter sjuksköterska?

08 sep 2018
Hej! Jag har tänkt jätte mycket på gymnasiet och haft väldigt mycket ångest då jag inte vetat vad jag skulle välja osv då jag verkligen vill bli läkare och har velat det ända sen jag var liten men inte vill gå natur vilket egentligen är den enklaste vägen (har jag för mig).
Jag var och prata med vår syv på skolan och fick väldigt mycket hjälp då men jag har några frågor nu i efterhand som jag tänker att ni kanske kan svara på:), jo det är såhär att eftersom jag inte vill läsa natur då inget inom den linjen intresserar och jag vill heller inte gå VO dels då jag helst vill gå ett högskoleförberedande program och även för att det är en lång väg. Så därför tyckte vår syv att jag då skulle gå ekonomi (vilket jag hela tiden velat gå) och sedan då lägga till nån kurs (tror det var typ natur 1b eller nåt sånt), för då kan man utbilda sig till sjuksköterska och sedan plugga vidare till läkare vilket jag också tänkt på men blev lite osäker här nu för sjuksköterska utbildningen är 3 år har jag för mig?(kanske har helt fel) men är det så att läkarutbildningen fortfarande är lika lång som för vem som helst eller har sjuksköterskor någon fördel när de då ska utbilda sig till läkare? För jag tänker att det också är en väldigt lång väg isåfall om jag ska först plugga till sjuksköterska i 3 år (?) och sedan till läkare i 5,5 år, men jag är 100% säker på att jag vill bli läkare och det är mitt mål och har varit enda sen jag var två och fick min första doktor väska (leksak då såklart hahah).
Men ja till frågan som alltså var:
Är det någon fördel för sjuksköterskor att plugga till läkare? Tex inte lika lång utbildning eller att man inte behöver göra vissa saker osv? Hur gynnar det liksom att vara sjuksköterska och plugga till läkare?
Tack för svar!

10 sep 2018

Sjuksköterskor har ingen fördel när man ska plugga vidare till läkare. Alla som vill bli läkare måste gå läkarprogrammet som är 5,5 år lång. Behörigheten där är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Denna behörighet får du direkt av Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap. Gå du ett annat program behöver du alltså läsa på Komvux efteråt för att bli behörig.

Om du inte är intresserad av att gå Naturvetenskapsprogrammet så kommer du kanske inte vara så intresserad av att gå läkarprogrammet heller? Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng och det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5.

För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs: Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Du kan få den här behörigheten från de högskoleförberedande programmen (för vissa måste du dock lägga till Naturkunskap 2). Att bli sjuksköterska kan vara ett alternativ om man är intresserad av att jobba inom sjukvården men det är inte en genväg för att bli läkare.