👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur blir jag läkare efter samhällsprogrammet?

10 sep 2018
Hej!
Jag går första året sam beteende och undrar om det är möjligt att utbilda sig till läkare efter gymnasiet trots att jag inte går naturvetenskapslinjen?
Mvh Vega

11 sep 2018

Hej Vega,

Behörigheten där är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Denna behörighet får du direkt av Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap. Om du går samhällsvetenskap får du inte detta och det är lite för många kurser för att du ska kunna lägga till dem under din gymnasietid. Därför kan det vara bra att fundera på om du ska försöka byta program eller om du ska gå Komvux eller naturvetenskapligt basår efter gymnasiet. Du kan gå till din studie-och yrkesvägledare i skolan och diskutera igenom detta.