👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Måste jag gå natur för att bli arkitekt?

09 okt 2018
Hej! Jag går i 9an och ska snart välja gymnasium och linje. I framtiden vill jag Jobba som arkitekt och läsa vidare på Chalmers eller någon annan högskola. För att läsa vidare till arkitekt behövs ju vissa behörigheter. Jag är intresserad av so ämnen och hade helst velat gå samhäll, men då får jag inte dem behörigheterna jag behöver för högskolan. Skall jag välja natur där jag får behörigheter trots att jag inte gillar NO ämnena?
Och om jag skall lägga till två ämnen på individuella val gör man det redan nu i ettan eller kommer det senare? Och kommer dagarna att bli mycket längre för mig då? Tack på förhand!
MVH: Hanna

10 okt 2018

Hej Hanna,

Vad roligt att du är intresserad av arkitektur! Om du vill bli arkitekt kan du efter gymnasiet välja att läsa ett renodlat arkitektprogram, ett civilingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur eller ett byggnadsingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur.

Beroende på utbildning kan kraven variera så kom ihåg att du måste kolla med respektive högskola/universitet som du vill gå på! Men här är ett exempel: för arkitektutbildningen på KTH i Stockholm, Chalmers i Göteborg, Lund och UMA i Umeå är behörighetskraven: Matematik 3b alternativt 3 c, Samhällskunskap 1 b alternativt 1a1+1a2, Naturkunskap 2 (kan ersättas med Kemi 1 samt Fysik 1).

Du kan lägga till de kurser du behöver på Samhällsprogrammet, så länge skolan du väljer kan erbjuda det. Om man väljer till kurser inom sitt individuella val (vilket normalt rymmer två kurser) så kommer dina dagar inte bli längre. Det är bara ifall du skulle behöva lägga till något som en extra, utökad kurs.

Du kan även fundera på att välja Teknikprogrammet som ger behörigheten samt har inriktningen Samhällsbyggande och miljö som ger kunskaper inom just arkitektur. Teknik ger då all behörighet precis som Natur skulle göra men har lite mindre naturämnen och istället mer teknik fokus.