Sök utbildning 👉

Vad krävs för att bli barnmorska?

10 okt 2018
Hej! Jag går estetiska programmet, och funderar på att bli barnmorska. Har tänkt att gå högskola/yrkeshögskola efter gymnasiet för att kunna plugga till barnmorska. Men jag undrar om det är några ämnen som jag ska lägga till i individuellt val för att underlätta?

11 okt 2018

Vad kul att du vill bli barnmorska! För att kunna läsa till barnmorska måste du först vara sjuksköterska så det första steget efter gymnasiet är Sjuksköterskeprogrammet. För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs: Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

På Estetiska programmet har man inte matte 2 och naturkunskap 2 så dessa behöver du lägga till i ditt individuella val för att du ska få behörigheten.