Sök utbildning 👉

Kan jag bli sjuksköterska om jag får ett f i programmering?

15 okt 2018
Hej, jag går sista året på gymnasiet (samhällsvetenskapsprogrammet) och har valt programmering som induviduellt val men jag klarar inte av kursen och kommer troligen att få ett F, min fråga är då eftersom att jag vill läsa vidare till sjuksköterska kan jag det om jag får F i kursen?

15 okt 2018

För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs: Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. F i Programmering kommer alltså inte att påverka din behörighet dit. Det du behöver tänka på är att du inte får F i fler kurser eftersom man måste ha godkänt i 2250 poäng av de 2500 poäng som ett gymnasieprogram består av för att få gymnasieexamen. Sedan drar ett F såklart ner ditt meritvärde/snittbetyg så det kan vara en bra idé att prata med läraren i programmering om vad du kan göra för att klara kursen.