👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vilka kurser krävs för att bli mäklare?

17 okt 2018
Hej jag ska går i handels programmet och undrar om jag läser

Svenska 2(som andra språk)
Engelska 6
Matte 2a

Om jag läser dessa kurser kommer jag kunna komma in i högskola? Jag vill gå i högskola och bli en mäklare. Men skolor kräver ju att man har mer än högskolebehörighet så jag vet inte vilka kurser jag ska läsa.

18 okt 2018

För grundläggande behörighet behöver du svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1. Många universitets- och högskoleutbildningar kräver, som du skriver, mer än grundläggande behörighet. För just mäklare behövs det grundläggande behörighet, matematik 3b/3c och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. På ditt program får du Samhällskunskap 1a1 och behöver då lägga till 1a2 också. Sedan behöver du matte 3b eller c vilket du inte kan läsa på ett yrkesprogram. Därför behöver du läsa den kursen på Komvux efter gymnasiet.