Sök utbildning 👉

Hur ska jag bli läkare efter HA?

18 okt 2018
Hej jag går just nu i Handelslinjen i åk2 och vet att jag går fel linje. Jag vill bli läkare och undrar vad jag ska göra för att inte behöva gå om gymnasium år. Jag undrar om det finns kurser man kan gå så att jag kan plugga vidare till läkare när jag går ut gymnasiet? Kan jag göra något nu när jag går i handels (gå och plugga någon kurs under sommarlovet eller gå någon kurs nu efter skolan). Vad ska jag göra???

Tack så mycket.

19 okt 2018

Du bör gå till din Studie-och yrkesvägledare i din skola så att ni kan diskutera de olika möjligheterna som finns och komma fram till vad som är bäst för dig. Det finns flera alternativ. Ett är att du söker till åk 1 i Naturvetenskapsprogrammet med dina grundskolebetyg. Har du inte behörigheten att söka Naturvetenskapsprogrammet måste du gå Introduktionsprogrammet först. Ett annat alternativ är att du går Komvux efter gymnasiet och får behörigheten där. Ytterligare ett alternativ är att du går Naturvetenskapligt basår på högskola för att få behörigheten till Läkarprogrammet. Men då krävs att du har behörigheten för att gå själva basåret och då kan du behöva lägga till kurser på Handelsprogrammet.