Sök utbildning 👉

Vad krävs för att bli tandläkare?

22 okt 2018
Hej, jag går för närvarande sista året på gymnasiet och läser samhäll beteende med internationell profil. Jag vill plugga vidare till tandläkare och undrar vilka ämnen jag behöver plugga på komvux och vad jag behöver komplettera med tanke på linjen jag valt. Jag funderar även på om jag ska studera i Sverige eller inom något EU-land. Och hur fungerar det om man väljer att studera utomlands?
Tack på förhand,

Mvh, Alexandra

22 okt 2018

Hej Alexandra,

Vad roligt att du vill bli tandläkare! För att bli tandläkare är behörighetskraven på universitet/högskola följande: grundläggande behörighet, Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4. Intagningspoängen på Tandläkarprogrammet på universitet/högskola brukar ligga mellan 20 - 22 poäng, det kan variera beroende på var i landet man söker och om man söker till höstterminen eller vårterminen.

Sam-beteende innehåller den grundläggande behörigheten men inte Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4 så dessa måste du läsa till på Komvux. Här kan du hitta fakta om att studera utomlands: http://allastudier.se/tips-o-fakta/?q=utomlands. Om du väljer ett EU land blir det betydligt lättare om du vill använda utbildningen i Sverige.