Sök utbildning 👉

Vad krävs för att bli tandhygienist?

24 okt 2018
hej
jag vill läsa tandhygienist kurs nu börja jag svenska som andra språk.jag har sett det om vill jag läsa detta kurs jag måste klara min grundläggande kursen vad menar det. kan du förklara mig. Andra fråga också FINNS NÅGON KURS I UPPSALA.
LUBNA

25 okt 2018

Tandhygienist är en högskoleutbildning, därför behöver du först den grundläggande behörigheten till högskolan som är Matte 1, Svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt engelska 6.För att bli behörig till tandhygienist krävs det också följande: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Du behöver alltså läsa in din gymnasieexamen och ha med dig alla dessa kurser i den innan du kan söka dig vidare till högskola.

Vilka betyg du behöver beror på vilken skola du kommer söka in till och vad den lägsta antagningspoängen kommer att bli just det året. Du kan titta på antagningsstatistik på UHR:s webbplats om du vill. Som exempel har den lägsta antagningspoängen på Karolinska institutets tandhygienistutbildning legat runt 18 poäng de senaste åren.

Här kan du läsa mer om yrket: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/tandhygienist-11507.