Sök utbildning 👉

Vad är den högsta meritpoängen?

26 okt 2018
Hej! Jag har kollat på antagnings statistiken för min kommun och undrar om meritpoänget är inom 16 eller 17 ämnen? Eftersom meritpoängen då varierar beroende på vad man räknar för ämnen, om det är så att man har max-poäng på 340 eller att man stryker ett ämne så att max blir 320, så att jag lättare ska kunna ha ett överseende om konkurransen för just det programet och gymnasiet. Om antagningsstatisiken till ett gymnasium med en viss linje är 290 i medel, vad räknar man då med? Om ni förstår.

28 okt 2018

Den högsta poängen man kan få är 340 vilket betyder att man har A i samtliga ämnen. Har du 17 eller 18 betyg får du stryka ett eller två av de sämsta betygen. Om du läst moderna språk ska du bara räkna bort ett ämne och alltså ha ett meritvärde som består av 17 ämnen. Om du valt att läsa något av de övriga språkvalen fungerar meritpoängen precis som innan och din maxpoäng uppgår till 320 poäng och 16 ämnen totalt.

Maxpoängen är alltid 340 även om du inte kan få mer än 320 om du inte har läst moderna språk. Det är alltså 290 av 349 du ska tänka när du ser en skolas antagningsstatistik.