Sök utbildning 👉

Kan jag bli advokat?

03 nov 2018
hej!, jag går just nu estet och pluggar musik teori och estetisk kommunikation. Om jag känner för att bli advokat och plugga till de, vad är bäst för mig att göra? vilken linje? borde jag hoppa av linjen jag går just nu? kan jag fortfarande bli advokat även fast jag pluggar till något helt annat inom musik?

05 nov 2018

För att bli advokat behöver man vara jurist i grunden. Då är det juristprogrammet på universitet/högskola som gäller. Där behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2.  Denna behörighet kan du få från alla högskoleförberedande program. Du behöver alltså inte hoppa av det program du går nu.

Lycka till! /Petra, SYV