Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieprogram passar mig om jag vill bli advokat?

08 nov 2018
Hej!
Jag har en fråga...
Jag ska plugga juridik och plugga vidare till advokat då kan jag gå ekonomi-juridik i gymnasiet och jag har hört att man kan gå i natur, kan man? Om de nu är så vilket naturprogram ska man ta? Kan du/ni ge tips på gymnasium i stocksholm län inom juridik.
Mvh Helin

09 nov 2018

Hej Helin,

För att bli advokat behöver man vara jurist i grunden som du vet. Då är det juristprogrammet på universitet/högskola som gäller. Där behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2.  Denna behörighet kan du få från alla högskoleförberedande program. Du behöver alltså inte tänka på att du måste välja ett specifikt program utan du kan välja det högskoleförberedande program som du är mest intresserad av. Jag kan inte ge tips på en specifik skola men du kan söka på de program du är intresserad av här på Gymnasium.se och sedan kan du läsa på om skolorna. Ibland finns även recensioner från tidigare elever.

Lycka till! /Petra, SYV