Sök utbildning 👉

Vad krävs för att bli psykolog?

13 nov 2018
Hej! jag går just nu ekonomi juridik programmet första året i gymnasiet och är 16 år.
Jag undrar om det är möjligt att bli psykolog för mig som går ekjur och vilka kurser är det jag behöver läsa för att få behörighet till att plugga psykologi i universitetet?
MVH Jouvani

14 nov 2018

Hej Jouvani,

För att bli behörig till psykologutbildningen på universitet/högskola krävs det grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Du får den behörigheten direkt av Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet, Ekonomiprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet. Så det är inga problem för dig med behörigheten.