👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur kan jag göra för att bli behörig till läkarprogrammet?

13 nov 2018
Hej!

Jag går 2an i gymnasiet med inriktningen samhällsvetenskap. Jag har läst att man behöver Kemi 2, Biologi 2, Fysik 2 och Matte 4 för att bli behörig till läkarprogrammet. Jag läser ingen av dessa kurser i mitt program. Hur skulle jag kunna göra för att bli behörig till läkarprogrammet?

Tack.

15 nov 2018

Ja, precis, behörigheten till Läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Denna behörighet får du direkt av Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap. För att få dessa kurser så måste du läsa dem på Komvux efter gymnasiet. Du kan även försöka lägga till några av kurserna redan under din gymnasietid men du hinner troligtvis inte med alla.

Ett annat alternativ är att gå ett Naturvetenskapligt basår för att få behörigheten till Läkarprogrammet. Läs mer om basår här: https://www.studentum.se/utbildning/tekniskt-basar.