Sök utbildning 👉

Hur blir jag läkare?

21 nov 2018
Hej! Jag går naturprogrammet på gymnasiet och vill bli läkare, men mina betyg är för dåliga. Är det möjligt att först läsa till sjuksköterska efter gymnasiet, för att sedan enklare komma in på läkarlinjen utan att ha tillräckligt höga betyg? Eller är det samma poäng som behövs för att komma in på läkarlinjen oavsett vilken utbildning man har tagit innan?

21 nov 2018

Att du blir sjuksköterska kommer inte att förbättra dina chanser att bli läkare då du fortfarande behöver komma in på Läkarprogrammet för det. Det är alltid gymnasiebetygen och/eller högskoleprov som man söker på till ett högskoleprogram på grundnivå som Läkarprogrammet är.