👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur förbereder jag mig för att bli psykolog?

21 nov 2018
Hej det är så här att jag vill bli Psykolog, jag går i 7:an och vill redan börja förberedda mig inför det men jag vill veta vilka ämnen i grundskolan jag ska satsa extra hårt på.

22 nov 2018

För att bli behörig till psykologutbildningen på universitet/högskola krävs det grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Du får den behörigheten direkt avNaturvetenskapsprogrammet,Teknikprogrammet, Ekonomiprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet. Läs på om programmen och fundera på vilket som du kommer tycka är intressantast.

Man ska även tänka på att det är höga antagningspoäng till Psykologprogrammet och då kan det vara bra att välja det program där man tror att man kan vara mest motiverad och få bra betyg. Så svaret på vilka ämnen du ska satsa på är alla. Kanske speciellt de som du har lite svårt för eftersom du behöver bra betyg i alla ämnen i gymnasiet.