Sök utbildning 👉

Vad krävs för att bli mäklare?

22 nov 2018
Hej
Jo det är så att jag tänker på att jag vill gå på en linjen med något med mäklare & vad det gäller för betyg för att kunna bli något sånt

22 nov 2018

Det finns olika typer av mäklare. För fastighetsmäklare så  behövs det grundläggande behörighet, matematik 3b/3c och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Mäklare inom finans eller aktiemäklare har oftast en civilekonom- eller civilingenjörsexamen med inriktning industriell ekonomi. Behörigheten till Civilekonomprogrammet är Matematik 3 b/c och Samhällskunskap 1b. Bara du får de här kurserna från gymnasiet så är du behörig att söka. Antagningspoängen kan varierar beroende på var man vill studera. Det kan du kolla upp bland annat på UHR.se som ger ut statistik för högskolor.