👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur blir man polis i USA?

11 dec 2018
Hej, jag går på teknik programmet på gymnasium. Jag undrar om det är möjligt att bli polis utomlands om man inte behöver oroa sig om medlemskap och sådant. Vad är det som man ska tänka på och finns det krav på vad man behöver ha gjort i gymnasiet för att bli polis i till exempel Usa?

11 dec 2018

Ja, det är möjligt förutsatt att du då flyttar dit, får uppehållstillstånd och sedan planerar fortsätta jobba där. Vill du jobba i Sverige ska du gå den svenska utbildningen. Du måste kolla upp reglerna för varje land som du vill bo i. I USA så bestämmer varje delstat om sin egen stats polisorganisation så du måste även kolla upp reglerna inom delstaten. Inom de flesta delstater finns det poliser på central delstatlig nivå (statspolis) ,countynivå och lokal nivå (kommunal polis). Behörighetskraven kan se olika ut men det minsta är gymnasieexamen och ofta även collage och för att bli federal polis högskola. De flesta som vill bli poliser i USA läser Criminal justice på collage.