Sök utbildning 👉

Kan jag bli psykolog efter Naturvetenskapsprogrammet?

11 dec 2018
Hej!
Jag går i 9:an och skulle vilja bli psykolog. Om jag skulle välja att gå natur, behöver jag lägga till extra kurser för att bli behörig att gå psykologutbildning senare? Är natur den ”bästa” linjen att gå om jag vill utbilda mig till psykolog? Jag har hört att Samhäll med beteendeinriktning ska vara bra om man vill bli psykolog, men får jag mindre meritpoäng om jag går den linjen än om jag går natur?

12 dec 2018

Nej, det behöver du inte. För att bli behörig till psykologutbildningen på universitet/högskola krävs det grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Du får den behörigheten direkt av Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet, Ekonomiprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet. Alla program kan ge lika mycket meritpoäng. Vilka kurser som ger meritpoäng till psykologprogrammet (områdesbehörighet 5) kan du se längst ner på den här sidan: https://www.studentum.se/se/studentum/rakna-ut-betyg/meritpoang.aspx.

Man ska även tänka på att det är höga antagningspoäng till Psykologprogrammet och då kan det vara bra att välja det program där man tror att man kan vara mest motiverad och få bra betyg.