👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad krävs för att bli sjuksköterska?

13 dec 2018
Hej !! :)
Jag läste ett år på barn och omsorg i Karlstad, men insåg snabbt att det inte var vad jag ville läsa.
Så jag hoppade av gymnasiet för att istället försöka finna ut vad jag vill läsa på egen hand, vilket jag har gjort!
Jag vill läsa till sjuksköterska, men jag vill gärna läsa på distans.

Så min fråga är om du vet hur jag ska gå till väga för att läsa upp ev ämnen som jag behöver på distans för att sen kunna söka vidare till universitet?

13 dec 2018

Om du är över 20 år så kan du läsa in gymnasiet på distans på Komvux. Om du inte kan gå på Komvux så finns det dock bara ett distansgymnasium för de som bor i Sverige. Det hittar du här: https://www.gymnasium.se/skola/korrespondensgymnasiet/

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs även  Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.