Sök utbildning 👉

Måste man gå om gymnasiet för att bli läkare?

13 dec 2018
Jo jag går i 9:an och ska snart välja gymnasium. Själv så tänker jag gå natur natur och sedan ta en läkare utbildning. Men nu är det så att jag har hört att man måste gå om gymnasiet för att få in mer poäng eller något i den stilen. Så jag undrar om du kan hjälpa mig att förstå detta!!

14 dec 2018

Nej, men måste inte gå om gymnasiet men det kan ju vara så att man måste läsa upp sina betyg på Komvux efter gymnasiet om man inte har tillräckligt höga betyg för att komma in på Läkarprogrammet. Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng. Det är alltså hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5.

Det är inte så många som lyckas få A i allt under sin gymnasietid och då är man tvungen att göra prövningar (prov) på Komvux tills man får A i de kurser man inte har det i. Man kan även skriva ett högt resultat på högskoleprovet och komma in genom det.