Sök utbildning 👉

Kan jag bli läkare efter samhällsprogrammet?

15 dec 2018
Hej, jag heter Melissa och jag vill verkligen jobba som läkare i framtiden. Problemet är då att jag inte är på C-B nivå i matte, kemi och fysik. Det enda jag känner att jag är bra på är biologi. Därför tror jag inte natur är ett val för mig. Så min fråga är, finns det möjlighet att bli läkare genom att gå samhälle?Tror att det skulle passa mig bättre men vill veta hur jag på bästa sätt kan bli läkare. Tack på förhand, Melissa!

17 dec 2018

Hej Melissa,

Om du vill bli läkare så är det bara Naturvetenskapsprogrammet med natur inriktning som kan ge dig den behörigheten. Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng. Det är alltså hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5.

Det är inte så många som lyckas få A i allt under sin gymnasietid och då är man tvungen att göra prövningar (prov) på Komvux tills man får A i de kurser man inte har det i. Man kan även skriva ett högt resultat på högskoleprovet och komma in genom det.