👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan man bli veterinär utan att gå Naturvetenskapsprogrammet?

17 dec 2018
Hej,jag undrar om man måste hå i natur och vetenskap för att sedan utbilda sig till veterinär utan om det finns något annat sätt än att börja i NV

18 dec 2018

För att bli veterinär är behörigheten är grundläggande behörighet + Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matte 4. Det är kurser som man får på Naturvetenskapsprogrammet med inrikting natur. De andra sätt som finns är att läsa alla dessa kurser som utökade kurser på ett annat program men det är inte så troligt att man hinner med det och att man får tillstånd att göra det (det måste ansökas om av rektorn). Det vanligaste sättet är då att man läser in dessa kurser på Komvux efter gymnasiet eller går ett naturvetenskapligt basår för att få behörigheten.