Sök utbildning 👉

Vilket program passar om man vill bli advokat?

29 dec 2018
Hej!
Jag heter Alice och går i nionde klass och ska snart söka till gymnasiet. Jag tänker att jag skulle vilja gå samhällsprogrammet med inriktning beteende. I framtiden skulle jag vilja bli advokat eller åklagare. Kan man bli det efter att man gått samhälle beteende, eller ska jag välja något annat?

29 dec 2018

För att bli advokat eller åklagare behöver man vara jurist i grunden. Behörigheten till Juristprogrammet kan du få från alla högskoleförberedande program så det är inga problem. Du kan välja det program och den inriktning du vill. Det viktiga är behörigheten till juristprogrammet som är grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Här kan du läsa mer om juristyrket: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/jurist-11364.