Sök utbildning 👉

Vad är behörigheten för kriminolog?

09 jan 2019
Hej jag går 1:an på gymnasiet och har nu på en termin bytt både skola och linje, från ekonomijuridik till sam sam. Jag har på sista tiden blivit intresserad av att bli kriminolog. Därför undrar jag :
Kan man gå sam sam och kunna plugga vidare till kriminolog? Eller måste man gå sam beteende? Tyvärr finns inte sam beteende linjen på min skola och därför är jag fundersam på om jag kommer behöva byta skola och linje igen :(

10 jan 2019

Behörighetskraven för att läsa kriminologi på högskola är grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Vilket du får från alla högskoleförberedande program utom Estetiska och Humanistiska. Så det finns ingen anledning att byta program eller skola.