👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Ska jag välja teknik eller natur?

12 jan 2019
Hej, nu när gymnasievalet närmar sig är jag sjukt stressad över mina val och har en syv på skolan som inte är till någon hjälp..

När jag går ut gymnasiet är min dröm att plugga vidare som ingenjör av nåt slag. Där med vet jag att jag då måste välja mellan teknik och natur men vet inte direkt vad skillnaderna är? Själv skulle jag jätte gärna vilja gå natur men som många andra vet inte om jag klarar av det(ligger på ungefär B av alla skolämnen)
Jag undrar om ma är olika? Pluggar både teknik och natur ma 4c eller båda 3c? Även skulle jag helst vilja skippa mitt andra språk. Ifall jag går teknik så behöver man väll inte plugga andra språk men känner att natur är en hårdare och mer lärorik kurs som jag helst skulle vilja gå..

Tacksam för svar<3

13 jan 2019

Om vi tänker att du ska välja en ingenjörsutbildning med behörighetskraven Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c (som de flesta har) så kan du kan välja Naturvetenskapsprogrammet med naturinriktning utan att lägga till något. Men du kan även välja Naturvetenskapsprogrammet med samhällsinriktning och bara behöva välja till fysik 2 i ditt individuella val. På Teknikprogrammet kan du välja Teknikinriktningen om du vill slippa lägga till något men du kan också välja vilken som helst av de andra inriktningarna och bara behöva lägga till fysik 2.

Om du klickar på programlänkarna och kollar längst ner på sidan så kan du läsa om de olika inriktningarna och se exakt vilka kurser de innehåller. Då kan du jämföra dem med varandra så blir det tydligt vad skillnaderna och likheterna är. Matten är samma på båda programmen och skiljer sig lite mellan inriktningarna som du kan se. Det finns egentligen ingen skillnad i svårighetsgrad mellan programmen men det är ju individuellt hur man upplever det. Troligen kan du avgöra vad som skulle vara svårast, lättast eller  intressantast för dig genom att titta på vilka kurser som ingår.