👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur blir man veterinär?

19 jan 2019
Hej jag funderar på att bli veterinär, är det bättre att välja naturvetenskap även om man har svårt i de ämnena, eller är det lika bra om man väljer naturbruk och utbildar sig till veterinär genom naturbruk? Är det svårare att komma in på veterinär programmet än att bli djursjukskötare?

21 jan 2019

För att bli veterinär är behörigheten är grundläggande behörighet + Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matte 4. Det blir svårt att hinna med alla dessa kurser på något annat program än Naturvetenskapsprogrammet. Normalt kan man inte få behörigheten från Naturbruksprogrammet men det finns skolor som erbjuder en naturvetenskaplig profil i sin djursjukvårdsutbildning. Isåfall så kan det ge dig behörigheten som behövs för att bli veterinär. Kolla det med skolan som du är intresserad av.

Utbildningen till djursjukskötare är tre år lång och ges av Sveriges lantbruksuniversitet(SLU). Veterinärprogrammet omfattar 5,5 års studie på högskola/universitet. Båda program har väldigt höga antagningspoäng, Veterinärprogrammet en aning högre.