Sök utbildning 👉

Kan jag bli läkare efter Ekonomiprogrammet?

23 jan 2019
Hej!
Jag skulle väldigt gärna vilja bli läkare, men jag är inte särskilt förtjust i varken fysik eller kemi och funderar därför på att gå ekonomiprogrammet på gymnasiet. Går det att läsa till ämnen så jag ändå kan plugga till läkare eller behöver jag gå natur direkt på gymnasiet? Och måste man ha A i alla ämnen för att komma in på ett läkarprogrammet på universitet/högskola?

24 jan 2019

Nej, du behöver inte gå Naturvetenskapsprogrammet men du måste läsa de kurser du behöver på Komvux eller på ett naturvetenskapligt basår efter gymnasiet. Behörigheten för Läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4.

Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng och det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5.