👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur blir man optiker?

27 jan 2019
Hej min son ska söka nu till gymnasiet för att studera till optiker eller gör man det efter gymnasiet. Och var läser man det
Mvh sanel

28 jan 2019

Hej Sanel,

Utbildning för optiker finns inom högskolan vid Karolinska Institutet i Stockholm och Linnéuniversitet i Kalmar och Växjö. Utbildningen omfattar tre års heltidsstudier = 180 högskoIepoäng. I den särskilda behörigheten till Optikerprogrammet står det:Naturkunskap 2, (kan styrkas med Biologi 1, Fysik 1a / Fysik 1b1 + 1b2, Kemi 1), Matematik 2a / 2b / 2c.

Så länge din son läser dessa kurser kan han välja vilket gymnasieprogram som helst men ett högskoleförberedande är att föredra.

Lycka till!