👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad är kraven för att få gå Tandläkarprogrammet?

02 feb 2019
Jag studerar gymnasiet på franska i Marocco .

Ni berättar om Intagningen på Tandläkarprogrammet på universitet/högskola i Sverige. Räcker kravet på intagningen Grundläggande behörighet ( Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4) ?
Eller måste man ha Allmänbehörighet (Svenska,
Engleska) också ?
Andra frågan är om ni kan nämna vilka universitet har Tandläkareprogram ? Och i så fall vilka som undervisa på Engelska.?

Tacksam för svar i förvag
Hassan

03 feb 2019

Hej Hassan,

Man måste alltid ha grundläggande behörighet för att studera på högskolan och där ingår ju engelska och svenska som du har sett. Det finns inga internationella/engelskspråkiga tandläkarprogram i Sverige. Utbildningen ges vid Karolinska Institutet,Göteborgs universitet,Umeå universitet samt Malmö högskola.