Sök utbildning 👉

Vad krävs för Pilotutbildningen?

04 feb 2019
Hej ville fråga om vilken inriktning man ska ta för att bli pilot. Ska man antigen välja natur natur eller natur samhälle vilket gynnar mig mest.(Alltså tar de in fler personer som kommer ifrån NANA eller NASA). Samt vilka kurser borde jag lägga till för att gynna mig när jag söker till pilotutbildning. Hur höga är antagningspoängen ungefär om man vill åka till Göteborgs flygutbildning därborta.

06 feb 2019

För att gå Svensk pilotutbildnings Trafikflygarutbildning i Göteborg är kraven:

• 18 år eller äldre
  • Godkänt slutbetyg från gymnasiet
  • Godkända betyg i Engelska 6, Matematik 2a, b eller c och Fysik 1a.

Du måste även klara antagningstester för att bli antagen till Svensk Pilotutbildning. Läs mer om dessa här: https://www.svenskpilotutbildning.se/utbildningar/.

De tittar inte på vilket program du har gått i gymnasiet vid antagningarna. Det som är viktigt är behörigheten. Det är alltså inte relevant vilken inriktning du väljer. Du får rätt behörighet från båda inriktningar och kan välja den som du är mest intresserad av.

Antagningspoängen till skolan är inte publicerad någonstans. Du kan kontakta skolan direkt och fråga om detta. Men eftersom skolan har antagningstester så beror det mycket på dessa tester och därför kanske poängen blir av mindre betydelse.