Sök utbildning 👉

Vad krävs för att bli fastighetsförvaltare?

05 feb 2019
hejsan,

jag vill bli fastighets förvaltare och då skulle jag fråga om det går att gå el och energi program inr dator och kommunaktionsteknik? eller kan du säga vad jag måste gå för att bli fastighets förvaltare.

06 feb 2019

Fastighetsförvaltare kan ha väldigt olika utbildningsbakgrunder. Trenden just nu är att kraven på kompetens stiger och möjligheterna att få jobb ökar om man har kunskaper i ekonomi, juridik och teknik samt intresse för förvaltning. En högskoleutbildning i teknik eller ekonomi, och gärna i kombination kan vara lämpligt.  Men även inom Yrkeshögskolan kan det finnas utbildningar.

Efter El-och energiprogrammet har du tillgång till utbildningarna på Yrkeshögskolan men vill du gå en högskoleutbildning inom teknik eller ekonomiområdet passar högskoleförberedande program bättre. Exempelvis Ekonomi eller Teknikprogrammet. Det kan vara bra att du läser på lite om yrket och vika utbildningar som finns. På Studentum.se kan du söka på eftergymnasiala utbildningar. Jag tycker även att du ska ta kontakt med din studie-och yrkesvägledare i skolan så du får hjälp att tänka igenom saken.