Sök utbildning 👉

Kan jag välja Humanistiska programmet om jag vill bli advokat?

06 feb 2019
Hej!
Jag tänker att jag skulle vilja bli något som har med lag och rätt att göra, alltså t.ex. advokat, åklagare osv. Men jag vet inte om jag ska välja juridik eller humanistiska programmet. Vilket är bäst? Personligen tycker jag humanistiska låter jätteroligt och perfekt för mig som älskar språk. Dock så känns det som om juridik linjen kanske är bättre om jag vill bli exempelvis advokat. Tack i förhand :)

07 feb 2019

Vad roligt att du är intresserad av att bli advokat! För att bli advokat behöver man vara jurist i grunden. För juristprogrammet behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Denna behörighet kan du få från alla högskoleförberedande program. Om du tycker att det Humanistiska programmet är intressantast så kan du välja det och sedan studera vidare på juristprogrammet efteråt.