Sök utbildning 👉

Kan jag bli agronom efter Ekonomiprogrammet?

06 feb 2019
Hej! Jag skulle vilja gå utbildingen agronom-ekonomi på högskola efter gymnasiet men jag har sökt till ekonomiprogramet nu till hösten. Går det forfarande att bli agronom genom ekonomiprogramet eller är det bättre att jag skulle söka till naturvetenskapsprogramet?

Mvh Whilma

07 feb 2019

Hej Whilma,

Vad roligt att du hittat en utbildning som du vill gå! För utbildningen Agronom-ekonom på SLU krävs:

• Matematik 3b alt 3c
  • Naturkunskap 2 (alt Bi 1, Ke 1 och Fy 1a eller Fy 1b1 + 1b2)
  • Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2.

Det går bra att läsa Ekonomiprogrammet men du ska kolla med skolan att du kan lägga till Naturkunskap 2 (och matte 3 ifall du väljer juridikinriktningen). Det är en vanlig kurs och det borde inte vara några problem att lägga till den men kolla med skolan för säkerhets skull.