👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag bli hudterapeut efter Naturvetenskapsprogrammet?

08 feb 2019
Hej, jag går natur-natur på gymnasiet och undra om jag hade kunnat bli hudterapeut när jag går ut skolan. Jag tycker mycket om hudvård och att ta hand om människor. Jag är dock rädd för att folk ska tycka att jag slösat bort 3år på att gå natur om jag inte vill bli läkare.

11 feb 2019

Vad roligt att du vill bli hudterapeut! Det är inget problem att du har gått Naturvetenskapsprogrammet. De flesta hudterapeut utbildningar är Yrkeshögskoleutbildningar (YH) och du bör vara behörig till alla dessa. Man behöver inte bli läkare bara för att man gått Naturvetenskapsprogrammet, faktum är att man bara kommer in på Läkarprogrammet om man har A i alla kurser från gymnasiet, vilket de flesta inte har.

Det enda som slösar bort din tid är om du gör något som du inte vill och skjuter upp att fokusera på det som du vill. Och det har du ju inte gjort eftersom det viktigaste om du vill bli hudterapeut är att du går klar gymnasiet, inom vilket program som helst, så att du kan söka dig till en hudterapeut utbildning.