Sök utbildning 👉

Byta gymnasieprogram

28 jun 2010
Jag ska byta linje, har gått ur ettan på en yrkesförberedande linje med mode- textil inriktning. Dem enda"vanliga ämnena" man har där i ettan är svenska A, matte A, engelska A, idrott o hälsa A och datorkunskap. Resteranade ämnen är specifika för den inriktingen. Jag ska byta till en vanlig samhällsvetenskaplig linje och har därför sett det som en självklarhet att jag skulle behöva gå om ettan. Men idag när jag fick antagningsbeskedet så stod det att jag skulle starta i årskurs 2 på den nya linjen. Men kan det verkligen stämma? Måste jag inte gå om ettan i och med att de olika linjerna skiljer sig så mycket åt? Borde vara ganska många kurser jag missar annars.

Hej!

Jag föreslår att du pratar med din rektor. Det är rektorn på skolan som är ansvarig för att hjälpa elever att byta gymnasieprogram så gott det går. Han eller hon kan säkert berätta vilka kurser du måste gå i årskurs två för att inte missa något i utbildningen. Det kan mycket väl vara så att du inte behöver gå om, men för att du ska känna att du har koll på dina studier kan det vara bra att fråga.

Lycka till!

Linda på Gymnasium.se